top of page

YERMA

autor Simon Stone podle F. G. Lorcy
režie Marián Amsler
Městská divadla pražská

Yerma je úspěšná třicátnice, kterou jednou napadne, že by mohlo být fajn založit rodinu… O tom, jak rychle se z „volného průběhu věcí“ stává volný pád, pojednává brilantně napsaná tragikomedie, v titulní roli s Ninou Horákovou, která za ni byla nominovaná na Cenu divadelní kritiky.

Divadlo Petra Bezruče
sobota 3. 6.
18.30
Yerma.png

Mistrovské dílo Federica Garcíi Lorcy zasazené do současnosti. 

 

Yerma je úspěšná novinářka, která miluje svou práci v redakci, píše blog pro mnoho followerů, nedávno jí bylo třiatřicet, prožívá pohodový vztah se skvělým přítelem a konečně s ním může oslavit první večer v novém bytě. Při té příležitosti také poprvé vysloví nahlas, že by „možná bylo fajn založit rodinu“. Jejího partnera to překvapí, ale není proti a rozhodnou se společně nechat věcem volný průběh. Tato prostá situace ale začne nečekaným způsobem ovlivňovat idylický svět Yermy i ji samotnou – a v jiskřivé konverzační hře ze života současných třicátníků se začnou objevovat temné tóny. Australský dramatik Simon Stone se při psaní této tragikomedie inspiroval slavnou hrou Pláňka od Federica Garcíi Lorcy, ze španělské vesnice však děj posunul do současné evropské metropole a sleduje tak s nebývalou věrností mezilidské vztahy v dnešním dynamickém světě.

Nina Horáková byla za svůj herecký výkon nominovaná na Cenu divadelní kritiky 2022.

překlad Viktor Janiš

režie Marián Amsler

dramaturgie Jana Slouková

výprava Eva Jiřikovská

hudba Ivan Acher

foto Patrik Borecký

 

hrají Nina Horáková, Viktor Dvořák, Tomáš Havlínek / Aleš Bílík, Eva Salzmannová, Petra Tenorová a Renáta Matějíčková

 

premiéra 10. června 2022 v Divadle Rokoko

2 hodiny a 30 minut včetně přestávky

VSTUPNÉ

490 Kč základní
390 Kč zlevněné

DÉLKA PŘEDSTAVENÍ

RECENZE

„Podobných inscenací, kterým není co vytknout, během sezony vznikne naprosté minimum. V Rokoku nyní jednu takovou nastudoval M. Amsler, jenž se soustředil na budování atmosféry, situací a svoji pozornost v maximální možné míře věnoval hercům. Vznikla tak inscenace se silně vyrovnanými hereckými výkony, jimž dominuje N. Horáková v hlavní roli, která ústřední postavu provází s neskutečnou suverenitou velkým vývojovým obloukem. V pravém smyslu toho adjektiva lze její výkon označit za strhující. Amslerovo nastudování Stonovy Yermy má všechny parametry jak festivalové, tak divácké inscenace. A taková kombinace se na jevištích jen tak nevidí.“

 

                                                                                               Jiří Landa, i-divadlo.cz

„Až strašidelně silný současný text inspirovaný Lorcovou hrou Pláňka. Stone motiv bezdětné ženy přivádí do krajnosti. Partnerská dvojice z generace Y má problém a neschopnost smířit se s osudem roztáčí vír stahující pod hladinu žití. Inscenováno s gradační linkou takové spirály. Přesvědčivé a o psychologii opřené herecké výkony Niny Horákové a Viktora Dvořáka k tomu napomáhají významnou měrou. Řaďte si je mezi nejlepší výkony roku.“                                                                                       

                                                                                                Michal Novák, i-divadlo.cz

MARIÁN AMSLER

Marián Amsler je přední slovenský režisér, scénograf, autor. Vystudoval VŠMU a záhy po absolutoriu začal spolupracovat s domácími i českými scénami. Je spoluzakladatelem Divadla Letí a dlouhodobě se soustředí na současnou dramatiku a české premiéry. Od roku 2008 působil v HaDivadle, mezi lety 2010–2014 jako umělecký šéf. Zásadní pro jeho éru byly inscenace jako Jsem Kraftwerk, Porucha, Sežereš sám sebe (Platonov) či Vyhnání Gerty Schnirch. Úspěch byl podpořen mj. nominací na Cenu divadelní kritiky v kategorii Divadlo roku. Je několikanásobným držitelem slovenských cen Dosky.

MĚSTSKÁ DIVADLA PRAŽSKÁ

Sezónou 2018/2019 začala další etapa Městských divadel pražských: do vedení nastoupil ředitel Daniel Přibyl spolu s uměleckým šéfem Michalem Dočekalem se společným cílem přeměnit Městská divadla pražská na respektovanou kulturní instituci hrající aktivní roli ve vývoji nejen českého a evropského divadla, ale společnosti vůbec. Což se očividně daří, protože první úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat: Městská divadla pražská se v Cenách divadelní kritiky stala Divadlem roku 2019 a Viktor Dvořák za svůj herecký výkon v inscenaci Andělé v Americe (což byla vůbec první inscenace nového uměleckého šéfa) obdržel Cenu Thálie.

recenze
amsler
mdp
bottom of page