top of page

HLADNÍ VODINA: RUSALKA

autor Daniela Špinar, Jaroslav Kvapil
režie Daniela Špinar
Divadlo Letí, Praha

Jsme tím, do čeho nás oblékají, nebo máme právo ušít si osud, který nám padne? Archetypální příběh se v adaptaci bývalé ředitelky činohry Národního divadla Daniely Špinar proměňuje ve zneklidňující drama lidské identity.

Komorní scéna Aréna
úterý 30. 5.
16.00
Rusalka.png

Jsme tím, do čeho nás oblékají, nebo máme právo ušít si osud, který nám padne?

 

Když svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého, jak je možné, že se otírají o tvoji kůži? Daniela Špinar v prvním nezávislém projektu po skončení své éry v ND Praha představuje reimaginaci slavné opery o bažinách, v nichž je snadné zabloudit i bez pohádkových bludiček. Někdy je těžké přiznat si, kdo jsem, někdy je těžké respektovat to, čím chtějí být ti druzí. 

 

Rusalka, Princ, Cizí kněžna – a Čarodějnice. Archetypální příběh se v adaptaci Daniely Špinar a s hudbou SOPHIE proměňuje ve zneklidňující drama lidské identity.

režie Daniela Špinar

scéna Lucia Škandíková

kostýmy Linda Boráros

hudba SOPHIE

foto Dita Havránková

hrají Marie Machová, Patrik Děrgel a Zuzana Zlatohlávková

premiéra 29. října 2022 ve Vile Štvanice

1 hodina a 35 minut

VSTUPNÉ

490 Kč základní
390 Kč zlevněné

DÉLKA PŘEDSTAVENÍ

RECENZE

„Transgender problematiku nejprve krátce přiblíží divákům seznamovací interaktivní úvodní část. Samotný děj hry je pak atraktivní spíše pro ilustraci toho, jak uvažovala, a co trápilo Danielu Špinar v době dospívání a mládí, a jak se k tomu režijně staví současnou optikou, tady a teď. Námět Rusalky zrcadlí osamocenou duši člověka s pochybnostmi o svém pravém já, která bludně tápe světem ostatních lidí a opodstatněně se v něm cítí nesvá, stejně jako ve svém těle. Touha po proměně zde rezonuje velmi intenzivně. Herecky interpretačně koncentrovanému trojlístku dominuje odzbrojující Zuzana Onufráková, která celé inscenaci dodává šmrncovní esprit.“

                                                                                          Helena Grégrová, i-divadlo.cz

                                                                                          

„Daniela Špinar vede herce k pohybově výraznému jednání, ke stylizaci. Protagonisté tvoří precizně. Těla vibrují energií, ale nedusí tím herecký výraz a emoční vklad. I bez jakékoliv scénografie je jeviště plné. Atmosféru dokreslují práce se světly a výběr hudby – v inscenaci zazní tvorba skotské transgender umělkyně SOPHIE.“

                                                                                          Adéla Kalusová, web ČT art

DANIELA ŠPINAR

Daniela Špinar po absolutoriu oborů herectví a režie na Katedře činoherního divadla DAMU s velkým úspěchem hostovala v mnoha regionálních i pražských divadlech; na krátko byla v angažmá v Divadle na Vinohradech, kde vznikla její nejslavnější inscenace Vojcek. Do svého nástupu do Národního divadla posbírala všechny domácí divadelní ceny, některé i opakovaně. Od sezony 2015/2016 byla čtvrtou porevoluční uměleckou šéfkou Činohry ND. Zde se vyprofilovala i autorsky a inscenovala tu kromě klasiky také řadu vlastních dramatizací či textových koláží. Své funkční období ukončila sezonou 2021/2022. Od roku 2021 prochází tranzicí.

DIVADLO LETÍ

Divadlo Letí se prezentuje jako nezávislé divadlo s vášní pro nové hry, které uvádí jen to nejzajímavější ze současné dramatiky. Zároveň všechny hry uvádí ve světové nebo české premiéře. Kromě činoherních inscenací produkuje alternativní projekty na pomezí site specific, imerzivního divadla apod. 

 

V roce 2010 Letí iniciovalo vznik Centra současné dramatiky, jehož hlavním cílem je všestranně podporovat současnou domácí dramatiku a zprostředkovat nové české i zahraniční hry co nejširší divácké obci. Záštitu nad projektem převzal Václav Havel.

 

Od září 2015 má stálou rezidenci ve VILE Štvanice. Je členem Asociace nezávislých divadel ČR a evropské sítě Fabulamundi.

recenze
Daniela špinar
Divadlo letí
bottom of page