top of page

VYKOUŘENÍ

autor Jiří Havelka a kol.
režie Jiří Havelka
Divadlo Husa na provázku, Brno

Zběsile očistný scénický obřad na motivy skutečných událostí kolem jedné neskutečné kauzy. Může divadlo způsobit v Čechách opravdový skandál? Jací ďáblové pokoušejí společnost k tomu, aby se dělila na bojechtivé tábory, a proč? S humorem nejen o slušných lidech.

DK Poklad – divadelní sál
pátek 26. 5.
19.00
Vykouření.png

Ježíš, který hraje evropskou kulturu. Herec, který hraje Ježíše. Herci, kteří s hercem hrajícího Ježíše nemají nic společného. Divadelní provokatéři i kazatelé svobody slova, jimž nic není svaté. Věrní křesťané i svalnatí obránci víry pravé, vykladači práva, mediální proroci... Muslimka. Ti všichni se v roce 2018 u příležitosti pohostinského uvedení her režiséra Olivera Frljiće v Brně hlučně prohnali sálem Divadla Husa na provázku i mediálním prostorem údajně nejateističtější země Evropy. Čtyři roky poté nastává čas vykouřit a vyčistit obojí. Je třeba vrátit se tam, kde to celé začalo – do divadla.

 

Zběsile očistný scénický obřad na motivy skutečných událostí kolem jedné neskutečné kauzy, v níž hlavní roli sehrála česká společnost, přivede na provázkovské jeviště fragmenty právních textů, internetových článků a rozhovorů, diváckých dopisů, výpovědí svědků i Nového zákona. Postaví se přitom otázkám, které dodnes obcházejí kolem.

Jací ďáblové pokoušejí společnost k tomu, aby se dělila na bojechtivé tábory, a proč? Můžeme se z identity, která potřebuje obraz nepřítele, navzájem vyzpovídat? Lze smířit jazyk víry, v níž je Ježíš spasitelem, s jazykem umění, pro něž je metaforou, jinak než soudní cestou?

 

První část inscenace pracuje s hraničními obrazy a symboly, které mohou budit silné emoce. Citlivé diváky si také dovolujeme upozornit, že se v inscenaci používá umělá střelba a stroboskopické efekty. Pro zvýraznění režijního záměru herci na jevišti kouří cigarety.

režie Jiří Havelka

dramaturgie Martin Sládeček

scéna Martin Ondruš

kostýmy Luděk Kellner

rekvizity Petra Jiránková

asistent režie Ctibor Němec

foto David Konečný

 

hrají Dalibor Buš, Růžena Dvořáková, Vladimír Hauser, Milan Holenda, Dušan Hřebíček, Jan Kolařík, Sylvie Krupanská, Tereza Maxmilián Marečková, Dominik Teleky, Tereza Volánková, Zdislava Začalová a Michal Sikora j.h.

 

premiéra 11. listopadu 2022 v sále Divadla Husa na provázku

1 hodina a 40 minut

VSTUPNÉ

390 Kč III. zóna
450 Kč II. zóna
490 Kč I. zóna

PO PŘEDSTAVENÍ

proběhne debata s herci a tvůrci

DÉLKA PŘEDSTAVENÍ

RECENZE

„Je to brněnská kulturní událost roku,' zaznělo z řady za mými zády těsně před představením. Po jeho zhlédnutí nezbývá než souhlasit. Ano, tohle je událost roku. Z hlediska žánru a předkládaných myšlenek ovšem určitě ne pro každého. Hledáte-li však prostor, kde se konfrontovat s cizími/našimi/vašimi předsudky, Vykouření vás zavede přesně tam, kam si ho v sobě pustíte.“            

                                                                                                Lenka Hloušková, novinky.cz

„Havelka spolu s dramaturgem Martinem Sládečkem nepochybně prostudovali kvantum materiálů – recenze, dopisy, internetové diskuse, komentáře i dokumenty ze soudního jednání. Z toho všeho pak složili výmluvný obraz lidské omezenosti, který zároveň vypovídá o snadnosti manipulace v době, která jedince zaplavuje informacemi.“

                                                                                                Jana Machalická, Lidové noviny

recenze

JIŘÍ HAVELKA

Jiří Havelka (1980) patří k nejzajímavějším a nejvšestrannějším osobnostem současného českého divadla i filmu – režisér, dramatik, herec, moderátor a po několik let vedoucí KALD DAMU. Své originální a cenami ověnčené inscenace často staví metodou kolektivních improvizací a opakovaně přitom dokazuje, že mu komplexní i ožehavá společenská témata ani překvapivé formy jejich zdivadelnění nejsou cizí. Na Provázek se vrací po své úspěšné inscenaci Gadžové jdou do nebe z roku 2020.

DIVADLO HUSA NA PROVÁZKU

Divadlo Husa na provázku je scénou současných témat a nečekaných forem. Jeho poetiku charakterizují důrazy na rozvíjení jedinečného dědictví tzv. nepravidelné dramaturgie, sílu imaginace a sdílenou tělesnost. Při své práci staví na svobodě projevu, otevřenosti dialogu a názorové pluralitě a prostřednictvím svých produkcí dlouhodobě usiluje o šíření těchto hodnot a kultivaci středoevropské občanské společnosti. Uměleckým šéfem divadla je od r. 2021 dramaturg a překladatel Martin Sládeček.

husa
Jiří Havelk
bottom of page