ŽENA FILMOVÉHO KRITIKA

PALM OFF Studio Divadla pod Palmovkou

Být dnes ženou, manželkou a matkou po třicítce je někdy samo osobě dost náročné. A co teprve když jste ještě k tomu ženou filmového kritika?

Divadlo Petra Bezruče

středa 29. 5. 2024

18:00

Popkulturní groteska o ženě a intelektuálovi, filmech, lásce, snech a průserech.

Situace, postřehy a glosy mapující sarkasticky i sebeironicky vztah mezi mužem a ženou, jsou těžištěm populárního blogu (a jeho knižní verze) anonymní autorky, která byla za toto své dílo nominována na prestižní cenu Magnesia Litera. Svou důvtipnou kousavostí, ale stejně tak i jemnou poetičností přesahuje rozměr běžných zápisků o údělu ženy pod čepcem. Divadelní verze je na pozadí aktuálního umění a popkultury přetavuje v ironickou reflexi vztahů, společenských stereotypů i existenciálních nástrah spojených s rolemi milující partnerky, matky i přičinlivé ženy obecně. Spoluautorem a režisérem inscenace je jeden z nejoceňovanějších českých autorů dneška, Tomáš Dianiška.

režie Tomáš Dianiška

asistent režie Petr Cífka

dramaturgická spolupráce Ladislav Stýblo

výprava Lenka Hollá

hudba Matěj Štestko

foto Martin Špelda

hrají Barbora Kubátová, Jakub Albrecht

premiéra 21. a 22. záři 2023 v Divadle pod Palmovkou

DÉLKA PŘEDSTAVENÍ

1 hodina a 20 minut bez přestávky

VSTUPNÉ

Základní 590 Kč

Student, senior 490 Kč

PO PŘEDSTAVENÍ

následuje debata s herci a tvůrci inscenace

TOMÁŠ DIANIŠKA

Tomáš Dianiška je bezpochyby jednou z nejvýraznějších osobností současného českého divadla. Na svém kontě má již řadu úspěšných inscenací, ať už jako autor či režisér. Jako autor dlouhodobě pracuje s Českým rozhlasem a celou řadou českých divadel, pro které napsal více než 20 celovečerních her. Je nositelem Ceny divadelní kritiky (Talent roku 2017). Za inscenaci Transky, body, vteřiny získal od kritiků v roce 2019 ceny v kategorii Nejlepší inscenace a nejlepší Poprvé uvedená česká hra. O rok později, za text 294 Statečných, získal opět cenu za nejlepší Poprvé uvedenou českou hru. V roce 2021 byly na Ceny kritiků nominovány všechny jeho nové texty. Cenu nakonec získala Špinarka. Ostravskému publiku je jeho divadelní poetika známá již zmíněnými oceňovanými tituly Transky, body, vteřiny a Špinarka v Divadle Petra Bezruče nebo také Komiksem, kde spolupracoval s Komorní scénou Aréna. Stal se také záštitou 11. ročníku našeho festivalu a loni zahajovala festival jeho liberecká inscenace Burian.

DIVADLO POD PALMOVKOU

Divadlo pod Palmovkou je divadlo s bohatou činoherní historií, v současnosti je jeho činnost úzce spjata právě s Tomášem Dianiškou. Od roku 2016 pořádá Divadlo pod Palmovkou mezinárodní festival Palm Off Fest, který během šesti let své existence získal mezi diváky a divadelní komunitou vynikající pověst a byl oceněn evropskou značkou kvality EFFE (Europe for Festivals, Festivals for Europe).

RECENZE

„Výběr obou protagonistů byl šťastný a osvědčený. S Dianiškou se velmi dobře znají, tudíž vědí, co si mohou dovolit. Kubátová a Albrecht si to vyloženě užívají, chemie mezi nimi jiskří, tu a tam to pořádně bouchne, až filmové narativy vzduchem létají. Oba herci dokážou měnit své výrazy rychle a přirozeně. Tančí, brečí, hrají loutkové divadlo se svými nebohými já, a hlavně vtahují diváky k sobě do obývacího pokoje, kde se všechno to drama, občas nafouklé do absurdna, odehrává.“ Kateřina Farná, Novinky.cz

„Krátké pointované výstupy, interpretované s nevyčerpatelným humorem a zasazené do překvapujících kontextů, skládají mozaiku „scén z manželského života“. Romantika my spolu jenom spíme se překlopí do sitcomového všedního dne, když se narodí Kritiček. Zatímco jeho tatínek, který i během porodu referuje v přímém přenosu na Radiožurnál, jezdí po festivalech a osudově prožívá své psaní, Žena filmového kritika třídí špinavé prádlo, žehlí, snaží se intelektuálně nezaostávat – a vyprazdňuje jednu láhev červeného za druhou. Pořád, vlastně až do konce (přirozeně happy end), je to fakt velká legrace. Možná až později si uvědomíme, že pod třeskutou ironií a zábavným povrchem proudí emoce mnohem křehčí: nejistota, vyhoření, odcizení. Zahrát takhle komedii je frajeřina a F. X. Kalba a jeho herci to umějí s nevídanou lehkostí.“ Marie Reslová, Divadelní noviny

bottom of page