top of page

PAN POLŠTÁŘ

autor Martin McDonagh

režie Tomáš Ráliš

Městská divadla pražská

Katurian je spisovatel žijící v totalitě a ve své fantazii. Jeho povídky jsou velmi temné a plné zločinů. Ale jsou to jen vraždy na papíře. Nestaly se. Nic jimi nemyslel. Co když se ale skutečně stanou?

Divadlo loutek Ostrava

pondělí 27. 5. 2024

18:00

Postmoderní detektivka o hranici mezi snem a realitou.


To by zajímalo vyšetřovatele, kteří ho právě vyslýchají. Černá groteska o hranici mezi snem a realitou, odpovědnosti za slovo, moci a manipulaci. Postmoderní detektivka, v níž jako by pohádky bratří Grimmů naporcoval Quentin Tarantino sekáčkem na maso. Martin McDonagh, jeden z nejoceňovanějších dramatiků současnosti, tne do živého a předkládá nám elektrizující výpověď o násilí, za které odmítáme nést odpovědnost. Protože jde přece jen o to odvyprávět příběh, nebo ne?


Režisér inscenace Tomáš Ráliš získal Cenu ministra školství, mládeže a tělovýchovy pro vynikající studenty a absolventy 2022/2023.


Upozornění: V souladu s uměleckým záměrem se v inscenaci používá stroboskopické světlo, které není vhodné pro diváky s epilepsií. Dále se v inscenaci pálí papír při otevřeném ohni, zazní hlasitý výstřel a v TV přijímači se objevuje pyrotechnický efekt. Inscenace dále obsahuje vulgarismy a popisy explicitního násilí, proto ji nedoporučujeme divákům do 15 let.


překlad Klára Vajnerová

režie Tomáš Ráliš

dramaturgie Simona Petrů

scéna Jakub Peruth

kostýmy Anna Havelková

hudba Tomáš Dalecký, Tomáš Ráliš

choreografie Karolina Gilová

foto Patrik Borecký

hrají Aleš Bílík, Tomáš Dalecký, Tomáš Havlínek, Radim Kalvoda

premiéra 28. října 2023 v Divadle Rokoko

DÉLKA PŘEDSTAVENÍ

3 hodiny včetně přestávky

VSTUPNÉ

Základní 490 Kč 

Student, senior 390 Kč

PO PŘEDSTAVENÍ

proběhne debata s herci a tvůrci inscenace

PŘEDSTAVENÍ

nedoporučujeme divákům do 15 let



TOMÁŠ RÁLIŠ


Student činoherní katedry DAMU v oboru režie Tomáš Ráliš na minulém ročníku Dream Factory zvítězil s týmem inscenace Perplex. Porota ohodnotila hereckou souhru v představení. Kromě absolventských inscenací v Divadle DISK (Chladné dítě, Perplex), už v této divadelní sezóně spolupracoval s Mdp, kde režíroval Pana Polštáře, a v Klicperově divadle v Hradci Králové, kde podle svého vlastního textu režíroval inscenaci Vyhubyt. Kromě režijní práce má na svém kontě už tři první místa v soutěži o Cenu Evada Schorma. Spolupracuje také s rozhlasem. 

MĚSTSKÁ DIVADLA PRAŽSKÁ


Sezónou 2018/2019 začala další etapa Městských divadel pražských: do vedení nastoupil ředitel Daniel Přibyl spolu s uměleckým šéfem Michalem Dočekalem se společným cílem přeměnit Městská divadla pražská na respektovanou kulturní instituci hrající aktivní roli ve vývoji nejen českého a evropského divadla, ale společnosti vůbec. Což se očividně daří, protože první úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat: Městská divadla pražská se v Cenách divadelní kritiky stala Divadlem roku 2019 a Viktor Dvořák za svůj herecký výkon v inscenaci Andělé v Americe (což byla vůbec první inscenace nového uměleckého šéfa) obdržel Cenu Thálie.

RECENZE


„Tomáš Ráliš vytvořil výsostně hereckou inscenaci s vrstevnatými postavami. McDonaghův styl dovoluje nahlížet na ně s nadhledem, ale současně nastolovat naturalistickou intenzitu. Mladým tvůrcům se daří držet tento balanc. Výkon Aleše Bílíka je po okraj naplněn soustředěnou energií. Fyzickým napětím, hlasem i výrazem odkrývá nejen Katuriana v jeho složitém charakteru, ale proměňuje reakce na vývoj situace. Je neústupný ve svých názorech, především pokud se vztahuje ke svému dílu či k bratrovi; je křehký i pohnutý až do vyšinutosti (a rodinné zázemí bylo výrazným podílníkem na nestálém koktejlu jeho vnitřního světa).“ Adéla Kalusová, ČT art

„Pan Polštář v Rokoku je inscenace pro zkušeného diváka, který se vyrovná s extrémní krutostí příběhu i vulgárním jazykem. Pak si z ní možná odnese silný zážitek.“ Radmila Hrdinová, Novinky.cz
bottom of page