top of page

NA PRVNÍ POHLED

autorka Suzie Miller

režie Lucie Ferenzová

Švandovo divadlo, Praha

Strhující zpověď ženy o hledání spravedlnosti v soudním systému, který má tendenci před znásilněním zavírat oči. Marie Štípková v české premiéře světově proslulého monodramatu za hudebního doprovodu Markéty Ptáčníkové.

Divadlo Petra Bezruče

čtvrtek 30. 5. 2024

19:00

Na první pohled je inspirováno reálnými případy znásilnění, před nimiž zákon zavřel oči.


Monodrama ověnčené Cenou Laurence Oliviera za nejlepší hru roku 2022 přináší mimořádnou hereckou příležitost pro Marii Štípkovou. Strhující zpověď obhájkyně Tessy Ensler se zaměřuje na to, jak moc se může lišit subjektivní zkušenost s tím, co považuje za skutečnost justice.


Dynamické soudní drama, které připomíná dokonale odsýpající sportovní zápas, nechává nahlédnout do právnické taktiky a techniky kladení otázek, jež často vedou k ospravedlnění mužů nařčených ze znásilnění. Zároveň je však osobním příběhem ženy, jež i přes znalost pravidel hry náhle ztrácí víru ve spravedlnost.


Švandovo divadlo uvádí kontroverzní, avšak v zahraničí divácky velice úspěšný titul v české premiéře rok od prvního uvedení v londýnském Divadle Harolda Pintera. Na repertoáru studiové scény se jedná o další titul, jenž se nezdráhá vyjadřovat k nejednoznačným a palčivým tématům současného společenského diskurzu.

překlad Zuzana Josková

režie Lucie Ferenzová

dramaturgie David Košťák

scénografie Jana Houskrechtová

kostýmy Zuzana Sceranková

hudba Markéta Ptáčníková

projekce Dita Havránková

foto Dita Havránková

hrají Marie Štípková, Markéta Ptáčníková

premiéra 7. října 2023 ve Studu Švandova divadla

DÉLKA PŘEDSTAVENÍ

1 hodina a 30 minut bez přestávky

VSTUPNÉ

Základní 590 Kč 

Student, senior 490 Kč

PŘEDSTAVENÍ

obsahuje citlivé téma sexu, násilí a zneužití, a proto ho nedoporučujeme divákům mladším 15 let



LUCIE FERENZOVÁ


Vystudovala bohemistiku na Filosofické Fakultě Univerzity Karlovy a režii na DAMU. V letech 2010-2014 byla zaměstnána jako dramaturgyně-lektorka v Divadle Na zábradlí. Založila divadelní spolek či platformu Kolonie, se kterým pravidelně na jeviště uvádí soudobou literaturu (např. Lucie Faulerová, Bianca Bellová, Sally Rooney, Elfriede Jelinek). V současnosti působí jako kmenová režisérka a dramaturgyně pražského A studia Rubín, kde spolu s uměleckou šéfkou divadla Dagmar Fričovou inscenuje autorské texty (např. Pravidla úklidu, Propast).

ŠVANDOVO DIVADLO


Tradice Švandova divadla na pražském Smíchově se datuje od roku 1881. Kromě vlastního repertoáru se tady ve Velkém sále a ve Studiu střídají také loutkový soubor Buchty loutky, soubor mladých divadelníků Ductus Defernc nebo talk-show Scénické rozhovory. Od roku 1999 vede divadlo Daniel Hrbek a uměleckým šéfem je od sezóny 2019/2020 Martin Františák.

RECENZE


„Marie Štípková totiž v úloze Tessy podává fyzicky i psychicky vyčerpávající a zcela autentický výkon, který by si příští rok zasloužil nějaké ocenění. V úvodu diváky zaujme temperamentem své postavy, která míří k profesním výšinám. Následně jim připraví až fyzicky nepříjemné chvíle, když popisuje znásilnění a posléze pochybovačné pocity, plíživý stud, výčitky i cestu na policii. Hutnou atmosféru, kteru se zhruba v polovině večera podaří znázorněním těch nejtěžších chvil vybudovat, pak představení neztrácí až do samotného soudního finále.“ (Tomáš Šťástka, iDNES. cz)

„Holá, bílá scéna, na které si Štípková během inscenace vystačí s gaučem a minimálními kostýmními změnami, dává vyniknout brilantnímu herectví, které je i velmi nápaditě fyzické. Malé nuance pohybů rukou, práce s tělem, ale i s grimasami nakonec tvoří ucelený a mimořádný výkon. A na jeho konci stojí bolestný apel na diváky coby porotu, která si její projev může a musí vyslechnout.“ (Barbora Schneiderová, Deník N)
bottom of page