Inscenace hry Dům Bernardy Alby (1979) v režii Jozefa Bednárika sehrála v historii slovenského divadla klíčovou roli. Jeho nová adaptace Anny Saavedry vypráví o současné společnosti, která neumí přijímat odlišnost. V lepším případě ji odsuzuje, ale především ji potlačuje. Surrealistický sen Federica Garcíi Lorcy nabízí nejen silnou výpověď na pozadí španělské občanské války, ale také mimořádné herecké výkony.
Klasická divadelní hra Dům Bernardy Alby španělského dramatika Federica Garcíi Lorcy má v historii nitranského divadla jedinečné postavení. Inscenace z roku 1979 nebyla pouze jedním z umělecky nejvýraznějších děl režiséra Jozefa Bednárika, jejímž prostřednictvím se definitivně etabloval na profesionální divadelní scéně. Byla totiž především zprávou o oploceném území hlídaném vojáky se samopaly, obklíčeném minovým polem. Území nesvobody a morálního relativismu. A bylo jen na vás, jestli si tuto charakteristiku spojíte s Francovým Španělskem, s nacistickými koncentračními tábory, na které odkazovala scénografie Františka Pergera, nebo s normalizačním Československem, které na jevišti vnímali doboví diváci a kritici.
režie Marián Amsler
dramaturgie Marie Špalová
scéna Juraj Kuchárek
pohybová spolupráce Stanislava Vlčeková
hrají Daniela Kuffelová, Žofia Martišová, Lenka Barilíková, Andrea Sabová, Ivana Kubáčková, Nikolett Dékány, Eva Pavlíková, Peter Oszlík, Tomáš Stopa
premiéra 6. března 2020 v Divadle Andreje Bagára, Nitra
1 hodina a 30 minut
VSTUPNÉ
390 Kč základní
290 Kč zlevněné
DÉLKA PŘEDSTAVENÍ
DIVADLO ANDREJE BAGÁRA, NITRA, SK
DAB Nitra, neboli Divadlo Andreja Bagara Nitra otevřelo v roce 1949 a dodnes se řadí mezi přední slovenské scény. Tento fakt potvrzuje každoroční divadelní festival s pevnou tradicí, Divadelná Nitra, na kterém se každoročně setkávají divadelní soubory z celé Evropy.
MARIÁN AMSLER
Marián Amsler je přední slovenský režisér, scénograf, autor. Vystudoval VŠMU a záhy po absolutoriu začal spolupracovat s domácími i českými scénami. Je spoluzakladatelem Divadla Letí a dlouhodobě se soustředí na současnou dramatiku a české premiéry. Od roku 2008 působil v HaDivadle, mezi lety 2010–2014 jako umělecký šéf. Zásadní pro jeho éru byly inscenace jako Jsem Kraftwerk, Porucha, Sežereš sám sebe (Platonov) či Vyhnání Gerty Schnirch (na Dream Factory v roce 2015). Úspěch byl podpořen mj. nominací na Cenu divadelní kritiky v kategorii Divadlo roku. Je několikanásobným držitelem slovenských cen Dosky.
RECENZE
„Dom je inscenácia, která na prvý pohľad zaujme sugestívnou vizuálnou podobou. Je to napokon charakteristika platná pre mnohé Amslerove spolupráce so scénografom Jurajom Kuchárekom aj kostýmovou výtvarničkou Marijou Havranovou. Uprostred tmavého interiéru, kam, podľa Bernardiných inštrukcií, nemá šancu preniknúť ani závan čerstvého vzduchu, nápadne žiari pomarančovník, ktorý tak ako aj ďalšie scénické prvky nesie viacero významov.“
Lucia Lejková, kød