294 STATEČNÝCH
režie Tomáš Dianiška
Divadlo pod Palmovkou
Akční dokumentární fikce o hrdinech atentátu na říšského protektora v režii autora úspěšných her Divadla Petra Bezruče Špinarka či Transky, body, vteřiny. Inscenace byla oceněná Cenou divadelní kritiky za nejlepší Poprvé uvedenou českou hru roku 2020.
Dům kultury města Ostravy
Středa 25. 5.
19:00

DIVADLO POD PALMOVKOU
Divadlo pod Palmovkou je divadlo s bohatou činoherní historií, v současnosti je jeho činnost úzce spjata právě s Tomášem Dianiškou.
Od roku 2016 pořádá Divadlo pod Palmovkou mezinárodní festival Palm Off Fest, který během šesti let své existence získal mezi diváky a divadelní komunitou vynikající pověst a byl oceněn evropskou značkou kvality EFFE (Europe for Festivals, Festivals for Europe).
TOMÁŠ DIANIŠKA
Tomáš Dianiška je bezpochyby jednou z nejvýraznějších osobností současného českého divadla. Na svém kontě má již řadu úspěšných inscenací, ať už jako autor či režisér. Jako autor dlouhodobě pracuje s Českým rozhlasem a celou řadou českých divadel, pro které napsal více než 20 celovečerních her. Je nositelem Ceny divadelní kritiky (Talent roku 2017). Za inscenaci Transky, body, vteřiny získal od kritiků v roce 2019 ceny v kategorii Nejlepší inscenace a nejlepší Poprvé uvedená česká hra. O rok později, za text 294 Statečných, získal opět cenu za nejlepší Poprvé uvedenou českou hru. V roce 2021 byly na Ceny kritiků nominovány všechny jeho nové texty. Cenu nakonec získala Špinarka. Ostravskému publiku je jeho divadelní poetika známá již zmíněnými oceňovanými tituly Transky, body, vteřiny a Špinarka v Divadle Petra Bezruče nebo také Komiksem, kde spolupracoval s Komorní scénou Aréna. Stal se také záštitou 11. ročníku našeho festivalu.
RECENZE
„Dianiška touto atraktivní a zároveň poučnou inscenací nejen že zaplnil velké jeviště, ale také si jeho výhody patřičně užil – na premiéře dokonce i herecky, neboť zaskočil za Martina Němce v roli Heydricha. Obávaného kata, přezdívaného Smrtihlav, představil nejen jako plamenného řečníka, ale také coby elegantního houslistu a zdatného sportovce, který si rozcvičuje paže kmitáním ve tvaru hákového kříže. Na rudých vlajkách byl ovšem tento symbol nahrazen jiným, drze jednoduchým vzkazem a podobné uličnictví čišelo i z četných hlášek připodobňujících přísné restrikce za heydrichiády k současným koronavirovým opatřením. Po zhlédnutí řady filmů o operaci Anthropoid mě napadlo, že teď už zbývá prostor jen pro verzi Quentina Tarantina.“
Kateřina Kykalová, Divadelní noviny
„Oceněná hra 294 statečných číslem v názvu odkazuje na ty, kteří pomáhali k uskutečnění atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha a mnohdy za to zaplatili životem. Dianiška se „největšího hrdinského činu našich dějin“ rozhodl zhostit formou dokufikce. Ocenění ve stejné kategorii získal už předloni za Transky, body, vteřiny uváděné Divadlem Petra Bezruče v Ostravě.“